کد مطلب:5389 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:137

جامع همه مقامات انبیاء
علاوه بر آن كه پیامبر خاتم صلی الله علیه وآله جامع همه پیامبران است، نیز، اوصیاء هم به نحو جمعی آن اسرار دین و اسرار انبیاء را بیان می كنند، همین طور در انسان هم كوْن جامع است به این عنوان.

درباره وجود نازنین حضرت محمّدصلی الله علیه وآله می گوییم كه ایشان جامع همه مقامات انبیاء هستند.

و بر همین اساس، دینی هم كه آن حضرت صلی الله علیه وآله به نام «دین اسلام» ابلاغ فرمود، جامع دین ها و جهانی است: «لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ» [1] ؛ تا بر همه ادیان عالم تسلّط و برتری دهد، هرچند مشركان مخالف باشند.

«إِنَّ الدِّینَ عِندَ اللّهِ الإِسْلاَمُ» [2] ؛ همانا دین پسندیده نزد خداوند، آیین اسلام است.

در عین حال ارتباط با همه شریعت ها هم دارد، همانند آیه «شَرَعَ لَكُم مِّنَ الدِّینِ مَا وَصَّی بِهِ نُوحًا وَالَّذِی أَوْحَیْنَا إِلَیْكَ وَمَا وَصَّیْنَا بِهِ إِبْرَاهِیمَ وَمُوسَی وَعِیسَی أَنْ أَقِیمُوا الدِّینَ وَلا تَتَفَرَّقُوا فِیهِ كَبُرَ عَلَی الْمُشْرِكِینَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَیْهِ اللَّهُ یَجْتَبِی إِلَیْهِ مَن یَشَاء وَیَهْدِی إِلَیْهِ مَن یُنِیبُ» كه معنایش این است كه شریعت ها هم، یك ارتباطی با یكدیگر دارند. لذا باید بگوییم همان طور كه اسلام «دین جامع» به شمار می آید، حضرت صلی الله علیه وآله هم پیامبری جامع است؛ یعنی «جامع همه انبیاء گذشته» است.

بر همین اساس، راجع به اولیاء و اوصیاء هم می توانیم ادعا كنیم كه مقام جامعیّت حضرت ولی عصرعلیه السلام جا دارد. ویژگی های نبوت و امامت و وصایت در جای خود ذكر شده است [3] .


[1] توبه(9) آيه 33.

[2] آل عمران(3) آيه 19.

[3] ابن عربي در فصوص الحكم چنين بيان مي كند:

و فيه تنبيه علي أنّ النبيّ صلي الله عليه وآله مظهر لهذا الاسم الجامع؛ لانّه هو الآمر بالابراز والاظهار.

حضرت رسول صلي الله عليه وآله مظهر بوده است. «مَظهر» به لحاظ اين كه حضرت مظاهر و مجلي بوده. «مُظهرٌ» كه يكي از اصولي كه عرفا دارند، اين است كه مي گويند خداوند متعال چون داراي اسماء كثيره اي است، «ولله الاسماء الحسني»، هر اسمي را خداوند در عالَم عين، براي يك حقيقتي است، هر حقيقتي در عالَم مظهر يك اسمي از اسماء حق متعال است. آن اسم وقتي خداوند مظهرش شد، مظهر آن اسم مي شود براي مرحله عيني. و وليّ الله، كسي كه حالت ارتباط با خداوند داشته باشد به حدي كه وليّ الله باشد، مي تواند مُظهر يك اسم واقع بشود، همان اسم اعظم هم كه مي گويند در يد ولي الله هست، يعني ولي الله مظهر اسم الهي است.

نظر آنان اين است كه آن ولي الله، با آن ارتباطي كه با خداوند دارد، يكي از اسماء الله را كه مي گويد، مُظهر مي شود.